• Yvonne König

Vitale feestdagen!

De feestdagen komen eraan! Kerstbomen verlichten de woonkamers en ondanks de drukte kijken de meesten toch naar uit naar 'the most wonderful time of the year'.


Meestal gaan de feestdagen ook gepaard met veel lekker eten, drinken en soms ook wat confrontatie met onze dierbaren. Uitpuffen na een te grote maaltijd, loom in de zetel hangen tussen de taart bij oma en de volgende aperitief 's avonds.


Wil je met meer energie door de feestdagen? Ik heb de tips die mij helpen om de feestdagen vitaal door te komen hieronder opgesomd. Misschien helpen ze ook jouw?





Tip 1: Water drinken!


Drink voldoende water om je vochtbalans op pijl te houden.

  • Begin je dag met een glas (lauw) water om het lichaamsvocht dat je 's nachts verloren hebt (ja, je zweet 's nachts...) terug aan te vullen.

  • Alcohol werkt vochtafdrijvend ondanks dat het vloeistof is. Drink dus voor dat je gaat aperitieven 1-2 glazen water en ook tussenin. Drink ook telkens een glas water bij je glas wijn.


Tip 2: Beweeg!


Probeer elke dag een beetje beweging in te bouwen. Je zwengelt de doorbloeding aan, verzorgt je lichaam met zuurstof en werkt aan je algemene fitheid - ook tijdens een miniworkout van enkele minuten.


  • Favoriet X-mas nummer? Zet de luidsprekers even vollen bak en shake it all out. Je krijgt een instant goed gevoel! Ook spelletjes zoals Just Dance (kan je perfect ook via youtube bekijken) zijn superleuk, zeker als je het in groep of met je kinderen speelt.

  • Op bezoek bij familie waar je heel de namiddag aan de koffietafel zit? Zet je auto een beetje verder en wandel de laatste 5-10 min. Zo kom je energiek aan en sluit je het bezoekje ook energiek af.



Tip 3: Naar buiten


Haal een frisse neus op buiten. Je geeft je lichaam zuurstof en haalt ook nog eens een beetje Vitamine D op.


  • Een wandeling aan het strand, in het bos of gewoon toertje blok geven je een energieboost. Plan dit al op voorhand is, zo is de kans kleiner dat het er niet van komt.

  • Neem een goede jas en stapschoenen mee in de auto. Als je ergens op bezoek bent kan je altijd het voorstel maken om even naar buiten te gaan voor een wandeling en jij bent al voorbereid!

  • Full house bij jou thuis? Laat iedereen op voorhand weten dat je een wandeling plant. Zo is iedereen voorbereid (met jas en goede schoenen). En ook de kinderen vinden het heerlijk om zich uit te leven op een speelpleintje.



Tip 4: Ademen


Als je het gevoel hebt de pedalen te verliezen, keer dan terug naar je ademhaling. Door rustig te ademen geef je aan je lichaam het signaal dat alles ok is en dat je mag ontspannen. Als je voortdurend onder stress staat schakelt je lichaam je prefrontale cortex, je rationele brein, uit. Dan kan je gewoon niet meer rustig denken, je reageert vanuit je emotionele, je limbische brein. Adem dan enkele tellen heel rustig in en uit of oefen een andere ademhalingstechniek en vertraag in de drukte. Het vraagt natuurlijk wel wat oefening om je in de meest stressvolle situatie te concentreren op je ademhaling, maar het loont echt!




Tip 5: Sla eens een maaltijd over


Wie zegt eigenlijk dat je moet eten op bepaalde tijdstippen? Geef tijdens deze drukke dagen je spijsvertering ook eens enkele uren rust en sla eens een maaltijd over als je geen honger hebt (vaak wordt honger met dorst verward, dus eerst een glas water drinken is de boodschap). Je maag kan dan rustig verteren wat er al in de maag zit zonder dat er opnieuw voedsel erbij komt die met het aanwezige voedsel een brij vormt en je een opgeblazen gevoel geeft (hallo gistvorming....). Je zal voelen dat je lichaam het je in dank afneemt en je nog altijd genoeg gaat eten. ;-)



Tip 6: Geniet


Wees écht aanwezig in gezelschap van anderen. Laat die smartphone aan de kant liggen en ga op zoek naar de fijne gesprekken met mensen die je al een tijdje niet meer gezien hebt. Luister oprecht en geïnteresseerd, lacht met de grappige verhalen, geniet van de warme knuffels. Een warm gevoel van binnen gegarandeerd!

27 keer bekeken
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

© 2019 by Vitality Warehouse - Yvonne König - (Koksijde)  - hello@vitalitywarehouse.be