• Yvonne König

5 simpele tips om te ontstressen

Bijgewerkt: 6 nov 2019

Op 6 november 2019 is het Stress Awareness Day . Wordt jij soms door stress overspoeld?

Hieronder volgen 5 simpele maar effectieve tips om stress de baas te worden.

Stress is een puur fysieke reactie in jouw lichaam op alles wat er als bedreigend ervaren wordt. In de oertijd was dit een levensreddend mechanisme. Een bedreiging, zoals een gevaarlijk dier bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat er in ons lichaam adrenaline en cortisol vrij gegeven worden. Deze twee hormonen maken de FIGHT-FLIGHT-FREEZE reactie in ons lichaam mogelijk. Onze spijsvertering valt stil, bloed wordt naar de grote spieren en de vitale organen gestuurd en je limbisch brein, je oerbrein, neemt het over.

We kunnen best wel veel stress aan. Als we tussenin terug op adem kunnen komen.

En daar ligt vaak het probleem. We gunnen ons vaak niet de tijd om ons lichaam te laten herstellen. We verkeren in een staat van continue stress. Ik hoor het je al zeggen: "Maar ik heb geen tijd om een weekend te niksen!". Dat hoeft ook niet noodzakelijk. Als je af en toe het wat rustiger kunt aan doen, doe je heel veel goeds voor je lichaam.


Quick tips om stress te reduceren


1. Ademen

Op stressvolle momenten hebben we de neiging om heel vlak te ademen. Als je daar bewust van bent en een paar keer diep in een uitademt geef je al meer zuurstof aan je lichaam en activeer je je paraympathisch zenuwstelsel, het rempedaal zeg maar van je lichaam. Leg je hand op je buik en probeer met de inademing je hand zachtjes vooruit te duwen. Niet forceren. Observeer hoe je buik weer zacht wordt als je uitademt. Een 30-tal seconden is vaak genoeg om je wat rustiger te voelen. Meer is uiteraard mooi meegenomen.


2. Bewegen

Je hoeft geen marathon tussen twee meetings door te lopen. Maar ga eens bewust uit je hoofd en in je lijf. Voel welke spieren je gebruikt als je eens rekt en strekt. Voel hoe je hartslag versnelt als je een paar keer de trap snel oploopt. Verstop je even en boks de frustratie eruit. Zet je favoriet nummer op en dans even alles van je af. Vooral: voel wat er in je lichaam gebeurt en hoe goed dit doet.


3. Slapen

Een goede nachtrust is belangrijk voor je lichaam en je hersenen om te herstellen. Ga eens bewust vroeger slapen en ban alle schermen zoals smartphones, tablets en tv's uit je slaapkamer. Lees een écht boek voor het slapengaan en drink misschien nog een kop van je favoriete thee. Koffie of alcohol vermijd je best.


4. Breng tijd door met vrienden of familie

Sterke sociale bindingen werken stressverlagend. Iedereen kent waarschijnlijk het gevoel dat je hebt na een avondje lachen en vertellen met een goede vriend of vriendin. Deel je bezorgdheden zonder te zagen, maar maak dit niet avondvullend. Zorg ervoor dat je ook over positieve dingen kunt babbelen. En sluit af met een stevige knuffel, want ook lichaamscontact heeft een stressreducerend effect.


5. Focus

Als het je even te veel wordt, schakel dan alles uit wat je op dit eigenste moment niet nodig hebt. Iedereen krijgt stress van het zoveelste ping-geluid die aankondigt dat er opnieuw een mail is binengekomen. Begin met deze notificaties op je smartphone en computer af te zetten. Leg je smartwatch aan de kant. Focus je enkel op hetgeen je nu aan het doen bent en laat je niet afleiden. Door je aandacht te richten op één enkele taak moeten onze hersenen even niet multitasken én je krijgt meer gedaan in korte tijd.


Toegegeven, deze tips zijn écht niet wereldschokkend. Maar wees eerlijk, pas je ze toe?




62 keer bekeken
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

© 2019 by Vitality Warehouse - Yvonne König - (Koksijde)  - hello@vitalitywarehouse.be